Kerékpároskör két híddal
Fajsz - Foktő - Uszód - Dunaszentbenedek - Géderlak - Ordas - Dunapataj - Harta - Solt - Dunaföldvár - Bölcske - Paks - Gerjen - Dombori - Bogyiszlói Dunapart- Fajsz
2021.05.04.
Egy közel 150 kilométeres exkluzív* kerékpáros körre invitállak, jöjjenek a részletek:
Remélem inspirállak!
Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy vajon milyen lehet két híd között tekerni, úgy hogy a Duna egyik oldalán felfelé, a másikon pedig vissza jönni, miközben a hidak használatával lesz szép kör az egész.
Most az M9-es hídja, a Szent László híd és a dunaföldvári Beszédes József híd közötti szakaszt mutatom be, saját tapasztalataim alapján.
Fajszról indultam, 2021.05.04-én, 9:08-kor. Enyhén felhős idő, 17 fok, mérsékelt délkeleti szél.
A kerékpárom: Kettler trekking, 3X7 sebesség, könyöklővel. (Bizony nem a csilli-villi, sok sebességen múlik, hogy szeretsz-, tudsz-e tekerni…)
Először délnek indultam (ez látszik is a fenti videón) de aztán meggondoltam magam és mégis északnak vettem az irányt. Hogy miért? Az időjárás előrejelzés szerint délutánra már erős déli szél volt várható. Azon morfondíroztam, hogy akkor jönni visszafelé a Solt-Dunavecse közti – szél szempontjából védtelen – töltésen, az maga a halál lesz. Inkább most kihasználom a hátszél adta előnyöket, aztán a délutánban a túloldalom meg csak lesz valahogyan…
Aztán egyszer csak a töltésről elnavigál az EuroVelo 6 tábla, be Foktőre, majd onnan közúton Uszód, Dunaszentbenedek, Géderlak, Ordas érintése után megérkeztem Dunapatajra. A településen áttekerve, az északi szélén lehet felmenni a töltésre, (a valamikori 51-esre), ami manapság kiváló kerékpárút.
Nemsokára Harta dunaparti része jön, sportlétesítményekkel, némi ipari területtel, talán üdülőkkel(?). Fontos, hogy mi ne menjünk fel a falu felé, hanem némi iparterületen keresztülhaladva továbbra is északra tartsunk.
Solt előtt véget ér a töltés, én a főúton mentem tovább. Solt központjában balra kanyarodtam, Dunaegyháza irányába. Kilométereken keresztül enyhe emelkedő, majd Solt széle előtt el kell kanyarodni balra.
Délnek veszem az irányt
Dunaföldvárnak éppen, hogy csak a szélét érintettem és elindultam dél felé, közúton.
Az első település Bölcske, ahol egy apró táblára lettem figyelmes, melyszerint ha balra kanyarodok, akkor rövidesen elérem a kerékpárutat.
Pakson egy darabon a főúton tekertem, majd az első adandó alkalommal enyhén jobbra kanyarodva áttekertem az egész városon. Ekkor már 100 kilométer felett volt a megtett táv.
Az atomerőmű és utána
Úgy terveztem, hogy az atomerőművet elhagyva mielőbb ismét a Duna töltésen leszek.
Próba szerencse, az „Atomerőmű déli porta” táblánál bekanyarodtam, és mielőtt a déli bejáratot elértem volna, egy jobbra lévő kis útra leltem, ami aztán hamarosan kiszélesedett…
Épül az új Duna-híd
Az épülő Duna-híd-helyszínt magam mögött hagyva még jó darabig földút van. Aztán jött egy újabb érdekes helyzet: A Dombori Gátőrháznál a kapuk zárva voltak, így a töltést balra hagytam el, a kompkikötő irányába.
*Mitől volt exkluzív? Mutass nekem még egy ilyen túrát, amiben ennyiféle útburkolat, hidak, Duna és egy atomerőmű is szerepel….
**Mobillal fotóztam, Huawei P20pro
***Arról, hogy szerintem mit érdemes és mit felesleges a bringára tenni/szerelni, nos arról külön posztot tervezek.
A fotók jogvédettek, a szerző, Szőke Tamás tulajdonát képezik.